Mit 10000 Toman kann man nicht sogar essen gehen, aber mit dem Geld kannst du hier Deutsch lernen. Das ist deine Entscheidung!

آمار سایت

نظرسنجی سایت

به نظر شما کدام یک به یادگیری زبان آلمانی کمک بیشتری می کند؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 47
  • بازدید دیروز : 68
  • بازدید کل : 269318

خروج از کشور مشمولین (توضیحات از 0 تا 100)


خروج از کشور مشمولین (توضیحات از 0 تا 100)

سلام دوستان


من در طی چند هفته اخیر ، درگیر کارهای نظام وظیفه و نشا و..... بودم و با خودم گفتم بهتره تا یادم نرفته همه چیز رو مکتوب کنم تا شاید به درد شما هم بخوره. برای همین این متن ها رو در چند بخش براتون می نویسم.

خوب اول از همه، قابل توجه کسانی که مشمول هستند ولی پاسپورت ندارن. منظورم از کلمه مشمول اینه که یعنی معافیت خاصی ندارند و مشکل سربازی دارند . خوب ببینید دوستان در این زمینه یک راه کار کلی وجود داره . یا شما درستون تموم شده و یا هنوز در حال تحصیل هستید . اگر در حال تحصیل هستید که بهتون پیشنهاد می کنم هرچه سریعتر به اداره آموزش دانشگاهتون برید و بگید بهتون فرم درخواست خروج از کشور کوتاه مدت بدن تا یک سفر صوری مثلا به دوبی درخواست بدید . فرم رو پر می کنید میدین دفترخونه شماره میزنه و بعد می برید اداره کل نظام وظیفه شهرتون ، اونجا فرم رو بهشون نشون می دید ، یک سری مدارک داره فراهم می کنید و بهتون پرونده میدن. توی پرونده حواستون باشه که هدف ما این بود یک سفر کوتاه مدت سوری درخواست بدیم پس تاریخ ورود و خروجتون از کشور بیشتر از 10 روز نباشه. اگر مسئول نظام وظیفه خواست لطف کنه و براتون 20 روزه یا 30 روزه بنویسه قبول نکنین . بعد که فرم رو پر کردین به شما یک نامه میدن که برین بانک قوامین 15 میلیون تومان ((ودیعه)) بگذارید ، تکرار می کنم ودیعه ، چون ودیعه با ضمانت نامه بانکی فرق داره ( البته اگر مستقیم برین با رئیس نظام وظیفه شهرتون صحبت کنید احتمالش هست که قبول کنه بجای ودیعه ضمانت نامه بانکی بگذارین ، اما به نظر من نمی ارزه .) اما وقتی که ودیعه می گذارید پول بلوکه میشه تا شما برگردید . برگردیم سر اصل مطلب ، بعد اینکه در یکی از شعب قوامین 15 میلیون تومان ودیعه گذاشتید، بانک یک رسید به شما میده . شما اصل و کپی رسید بانک به اضافه اصل و کپی دفترچه حساب بانک قوامینتون رو دوباره می برید نظام وظیفه . نظام وظیفه تایید می کنه و میگه 24 ساعت بعد برین اداره گذرنامه ، دوباره تاکید می کنم اداره گذرنامه و نه دفاتر پلیس +10 . فردا اون روز میرید اداره گذرنامه محل اقامتتون و کارت شناسایی می دید . و اونها این امکان رو فراهم می کنند که دفاتر پلیس +10 براتون گذرنامه صادر کنند و به همین جهت بهتون یک نامه میدن که ببرید پلیس +10 برای گذرنامه.

پس نامه دریافتی از اداره گذرنامه رو می برید دفاتر پلیس +10 و درخواست گذرنامه می دید ، در تهران 3 روزه و در شهرستان یک هفته ای و با پارتی در همون روز می تونید گذرنامه خودوتون را دریافت کنید.
خوب تا اینجا شما به هدفتون رسیدید و گذرنامه دارید و برای گرفتن وقت سفارت و نشا و.... مشکلی ندارید اما هنوز یک قسمت دیگه از کار مونده . یک قانونی داره نظام وظیفه اونم اینه که زودتر از موعدی که تو نامه درخواست کردید نمی تونید مجوز خروج کوتاه مدتتون رو باطل کنید و پولتونو پس بگیرید .پس دقیقا تو همون روز آخر با اصل و کپی پاسپورت و دفترچه حساب بانک قوامین مراجعه کنید به نظام وظیفه و درخواست ابطال و عودت ودیعه بدید.
حداکثر یک هفته بعد پول تو حسابتون خواهد بود


تو قسمت اول حرفام این حالتو بررسی کردم که اگر پاسپورت ندارید و دانشجو هستید باید چیکار کنید تا بتونید به راحتی پاسپورت بگیرید . همونطور که همه شما می دونید ، قوانین در کشور ما ممکنه در طی 24 ساعت تغییر کنه و من تجربه خودم که مربوط به حداکثر چند هفته پیش هست رو میگم ، پس اگر در جایی مغایرت دیدید ، به بزرگی خودتون ببخشید.

خوب ، حالت بعدی اینه که شما درستون تموم شده و به نوعی فارغ التحصیل شدید اما به هر دلیلی برای پاسپورت اقدام نکردید. باور عمومی اینه که چون دانشگاه شمارو معرفی کرده به نظام وظیفه و بهتون نامه اعلام وضعیت داده ، پس نمی تونید دیگه پاسپورت بگیرید و یا از کشور خارج بشید. اما اینطور نیست!!! پس چطوریه؟ الان میگم خدمتتون ، طبق قوانین نظام وظیفه کشور ، پس از فارغ التحصیلی و در فرجه یک ساله معرفی به نظام وظیفه شما اجازه یکبار خروج از کشور رو دارید . پس نگران هیچی نباشید ، نامه اعلام وضعیتتون که دانشگاه بهتون داده و خطاب به نظام وظیفه است ، اگر شماره و تاریخ نخورده ، ببرید دفترخونه دانشگاه شماره و تاریخ بزنن و بعدش ببرید نظام وظیفه شهرتون و درخواست اجازه خروج از کشور کوتاه مدت بدین ، بقیه مراحل دقیقا شبیه به متن قبلی هست که براتون توضیح دادم.
پس تا اینجا شما پاسپورتتون اومده ، میریم سراغ سازمان نشا ، اول یک تعریف کوچیک انجام بدم که اصن نشا چیه و چیکار می کنه؟ سازمان نشا یا همون سازمان اعزام دانشجو به خارج با هزینه شخصی ، چند تا کار مهم برای ما انجام میده ، اولیش اینکه برای آزاد سازی مدارک دانشگاهی از طریق اینجا باید اقدام کنیم ، دوم اینکه برای دریافت ارز دانشجویی هم کارهامون از طریق این سازمان انجام میشه ، نامه معافیت تحصیلی هم اینجا صادر میشه واسه کسایی که خارجن و همینطور از طریق این سازمان برای مجوز خروج از کشورتون نامه به اداره گذرنامه داده میشه ، پس نقش کلیدی داره. راستی سالی یکبار هم مثل اینکه بلیط ایران ایر با تخفیف دانشجویی میده
خوب برای شروع کار باید ابتدا به سایت نشا برین و تشکیل پرونده بدید ، برای تشکیل پرونده باید یک سری اطلاعلت رو آپلود کنید تو سامانه :

  1. تصوير اصل پذيرش از كشور محل تحصيل
  2. تصوير نمره زبان
  3. تصوير گواهي فارغ‌التحصيلي ( نامه دانشگاه به سازمان وظيفه )
  4. تصوير شناسنامه
  5. تصوير كارت ملي
  6. كسانيكه بعد از فرجه شش ماه فارغ‌التحصيلي مراجعه مي‌كنند بايد تصوير دفترچه اعزام به خدمت را نيز ارائه دهند.

كساني كه در حين خدمت مي‌باشند مي‌بايست نامه‌اي از يگان خدمتي خود اخذ و ضميمه مدارك نمايند

بعد ار اینکه اینارو آپلود کردید ، به شما نام و نام کاربری و یک شماره پرونده میده ، شمارو پرونده رو حتما رو یک کاغذ یادداشت کنید و همیشه همراه خودتون داشته باشید . از طریق وبسایت وارد حساب کاربری خودتون بشید و در قسمت مدیریت درخواست ها گزینه ثبت درخواست معرفی به نظام وظیفه رو انتخاب کنید و بعدش صفحه اول گذرنامه و نامه اعلام وضعیت نظام وظیفه رو آپلود کنید و درخواستتونو ثبت کنید. بعد از اتمام مراحلی که بهتون گفتم باید حضوری برید سازمان امور دانشجویان ، آدرسش هم میدان فردوسی ، به سمت شرق ، خیابان موسوی ، از مترو خود میدون فروسی تا اونجا پیاده 5 دقیقه راهه . وارد خیابون موسوی که شدید از دور تابلو سازمان امور دانشجویانو می بینید ، قبل از اینکه مستقیم برین به طرف سازمان ، سمت چپ خیابون موسوی و همون ابتدا ، یکدونه تایپ و تکثیر هست ، اول برین اونجا ، یک کپی از مدرک زبان ، یک کپی از وضعیت نظام وظیفه که دانشگاه داده ، یک کپی از پذیرش ، و چندتا کپی(من خودم 10 تا گرفتم) از صفحه اول شناسنامه و کارت ملی و پاسپورت به اضافه یک پوشه بگیرید . بگین پوشه واسه سازمان امور دانشجویان خودش میدونه کدومو بده بهتون . اینارو گفتم بگیرین که باز مجبور نشین همین راه رو برگردین.
بعد از اینکه همه این مدارکو گرفتید میرید به طرف سازمان امور دانشجویان ، دو تا در داره یکی واسه نشا یکی هم خود سازمان اصلی (یک در پشتی هم داره واسه ساعت های غیر اداری) اما شما باید برید نشا ، پس نبش کوچه یک درب شیشه ای هست که روش نوشته سازمان امور دانشجویان جلوتره ، از همون درب شیشه ای وارد بشین ، و برید انتهای سالن باجه یکی مونده به آخر ، اونجا دو تا خانم هستن که کارهای شمارو انجام میدن یک خانم جوون که معمولا اول میشینه و یک خانم میان سال چادری که باجه کناری هستن ، برخلاف بقیه جاهایی که تا حالا رفتید اینجا می خوان بهتون کمک کنند ، توصیه من اینه که پیش اون خانم چادری برید ، چون اگر گیج بزنید هم حواسش بهتون هست و خیلی خوب راهنماییتون میکنه ، اول شماره پرونده خودتونو می دید ، بعد مدارک تحویل میدید به ایشون تا پرونده تشکیل بدن.

بعد از تشکیل پرونده شمارو راهنمایی می کنند که برید داخل سازمان طبقه سوم اگر اشتباه نکنم ، پیش مسئول و کارشناس کشور آلمان ، ایشون اونجا چند تا چیز رو چک می کنند ، اول اینکه پذیرش برای مقطع بالاتر باشه . یعنی اگر کارشناسی هستید واسه ارشد باشه ، دوم اینکه باید یک جایی تو پذیرش کلمه ارشد یا همون مستر نوشته شده باشه ، سوم اینکه اگر اینگلیسی هست پذیرشتون و درساتون ، دقیقا توی پذیرش باید گفته شده باشه که درس ها به انگلیسی بوده و نیازی با دانش آلمانی نمی باشد. اینارو به اضافه مدرک زبانتون چک میکنه و بعد های لایتشون میکنه. بعد از اینکه ایشون تایید کردن مدارک شمارو ، نشا یک نامه میده به شما و شمارو معرفی میکنه به سازمان نظام وظیفه.

تا اینجا شما نامه معرفی از سازمان نشا به سازمان نظام وظیف رو گرفتید ، با این نامه مستقیم برید اداره کل نظام وظیفه تو میدان سپاه ، اونجا که وارد میشید اول از همه باید برگه ورود بگیرید. برای اینکار برید تو صف تحصیلی وایسین و نامه سازمان نشا و کارت ملی خودتونو به اون سرباز اونجا نشون بدید ، به شما یک کارت ورود میده که نوشته باید به ساختمان 3 مراجعه کنید . بعد از چک امنیتی وارد محوطه سازمان میشین ، به طرف ساختمون اصلی برید و از سمت راست ساختمان اصلی وارد سالن شماره 3 بشین . اونجا باید نوبت بگیرید و منتظر بشینید ، اما تا جایی که یادمه کارهای مربوط به نشا و خروج از کشور باجه 10 بود که یک خانمی اونجا هستن معمولا. اونجا از شما نامه اعلام وضعیت نظام وظیفه ، پاسپورت ، نامه نشا (به طور کلی اینجور جاها همه مدارک شناسایی همراه داشته باشید )میگیره و تو سیستم وارد میکنه و به شما 2 تا فرم مشابه میده که برای انجام امور بانکی و نظام وظیفه هست و شبیه به یک چک لیست میمونه. جاهای خالی رو پر می کنید و بعد فرم می برید آخرین باجه سمت راست در قسمت حسابداری. قدیم اینطور بوده گویا که شما اسم بانک مورد نظر خودتو می گفتی و نظام وظیفه یک نامه خطاب به اون بانک برای شما پرینت می گرفت که ببری اونجا ، اما وقتی که من رفتم سریع نامه بانک کشاورزی به من داد و گفت ببر اینجا . وقتی هم پرسیدم مگه نمیشه بانک دیگه ای برد جواب درستی نداد.

نامه ای که خطاب به بانک هست با خودتون می برید شعبه ای که معرفی کرده و اونجا نشون می دید و درخواست ضمانت نامه بانکی می کنید ، تفاوت ضمانت نامه بانکی با ودیعه اینه که مثلا زمانی که شما برای خروج کوتاه مدت از کشو مبلغیو به عنوان ودیعه تو بانک قوامین می گذارین ، این مبلغ مستقیم میره به حساب خزانه داری و دیگه تو حساب شما نیست تا زمانی که برگردید. اما زمانی که ضمانت نامه بانکی درخواست میدید ، پول از حساب شما جابجا نمیشه و فقط بلوکه میشه و همچنین بانک ضمانت شمارو میکنه که این آقا 15 میلیون تو حسابش هست. در برابر این لطفی که بانک به شما میکنه حدود 1.5 میلیون هم بانک برای خودش بلوکه میکنه ، پس زمانی که میرید بانک برای دریافت ضمانت نامه بانکی ، حداقل 17 میلیون تو حساب خودتون داشته باشیدو بانک علاوه بر این به 15 میلیون پول شما که در یک حساب بلند مدت بلوکه شده سود پرداخت میکنه و این سود قابل برداشت هست اما به اون 1.5 میلیون سودی پرداخت نمیشه. پروسه انجام کارهای بانکی حدود 30 تا 45 دقیقه طول میکشه و بعد از اون به شما یک ضمانت نامه با مهر و تمبر تحویل میدن. به همراه این ضمانت نامه برگردین نظام وظیفه ، اینبار زمانی که وارد ساختمون 3 شدین اول برین از انتهای سالن سمت راست و در قسمت فتوکپی یک کپی از ضمانت نامه اگر اشتباه نکنم و یک پوشه بخرید . (پس پول خرد همراه داشته باشید) بعد ضمانت نامه و بقیه مدارکی که دستتون هست رو ببرید به باجه حسابداری تا براتون پرونده تشکیل میده و وارد سیستم میکنه و اون قسمتی ار فرم که مربوط به خودشه امضا میکنه و یک نسخه از فرمی که گفتم شبیه چک لیست هست رو به شما میده تا ببرید بدین به باجه 10 که مربوط به خروج از کشور بود و به اون خانومه تحویل بدید. ایشون هم بررسی می کنند و عطف به نامه ارسالی از سازمان نشا ، یک نامه در جوابشون میدن که شما کارهای لازمه رو انجام دادید.

نامه دریافتی از نظام وظیفه رو اسکن کنید و در وبسایت نشا و در قسمت "وظایف شما" آپلود کنید. و بعد از آپلود مجددا به سازمان به صورت حضوری مراجعه کنید و اصل نامه همراه خودتون ببرید . از شما شماره پروندتونو می پرسن پس دم دست باشه ، و بهتون یک برگه میدن که برین پروندتونو از بایگانی بیارید ، بعد از این به شما یک نامه میدن خطاب به دانشگاهتون که با اون می تونید همه مدارک تحصیلی خودتونو از دانشگاه به راحتی دریافت کنید.

موفق باشید
تا درودی دیگر
یا حق

  انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1254

برچسب های مهم

Viel Spaß beim Deutsch Lernen

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما